«Tilknytning er et følelsesmessigbånd mellom to personer som ingen skal avvennes fra, men som utvikles hele livet» (Wolf 2016)
Det er en stor overgang for et barn å begynne i barnehage. Vi har gode rutiner og kunnskaper om tilvenning og tilknytning. Vi tilpasser oss hvert enkelt barn og deres behov i tilvenning, barn takler overgangen mellom hjem og barnehage forskjellige. For å møte barnas forskjellige behov må vi bli deres trygge base når de er i barnehagen.
Tilvenning hos oss handler om å være en trygg base og en trygg havn når barnet kommer tilbake etter lek og utforskning, trygghetssirkelen. Barnet beveger seg mellom å utforske, oppdage og skape en tilknytning. Det å gå fra den trygge basen (tilknytning), til å støtte barn i deres utforskning. Hvor vi passer på barna, gleder seg over hva barnet gjør og får til, støtte og hjelp og ha det fint sammen med barnet. Deretter til at barnet trenger deg til å ta det imot når det kommer til deg. Den trygge havnen skal vi voksene beskytte, trøste, vise godhet og forståelse, organisere følelser og være en ladestasjon.
De første dagene er det primærkontakten som skal bli kjent med barnet og legge grunnlaget for en god relasjon. Primærkontakten skal også gjøre foreldrene trygge, trygge barnet på at det er trygt å være i barnehagen og holde foreldrene informert på hvordan barnet deres har det etter det har gått ut av avdeling eller fra barnehagen. Foreldrene har en viktig rolle for at barnet skal etablere en trygg relasjon til en ny voksen. At barnet får utforske den nye voksne med foreldrene som base, gir barnet en indirekte en klar informasjon at de bifaller kontakten til den nye voksenpersonen. Det blir lettere for barnet å gå inn i den nye relasjonen til primærkontakten. Barnet vil samtidig bli godt kjent med resten av personalet på avdeling.
«Barnehagen skal i samarbeid med foreldrene legge til rette for at barnet kan få en trygg og god start i barnehagen.» (Rammeplanen 2017)
Før barnet begynner sin tilvenning hos oss, anbefaler vi til foreldrene at barna deres tar med seg noe som er kjent og trygt for dem, et overgangsobjekt. Enten det er smokk, koseklut, bamse eller en leke når de begynner på avdelingen og starter tilvenningen sin hos oss. Barna finner trøst og ro når de har sitt overgangsobjekt, spesielt i mange overgangssituasjoner. I tilvenningsperioden hos oss får barna bruke overgangsobjektene sine så ofte de trenger det, for å skape trygghet og nærhet når de har behov for det. Med støtte i forskning har vi besøksordning i vår barnehage. Vi inviterer alle nye barn til 4 besøksdager før foreldremøte. På denne måten får barn og foresatte god tid til å bli kjent med avdelingen, de ansatte og barnehagen. På besøksdagene har barna blitt presentert for «lille larven aldri mett» i form av bilder på vegger og i taket. I velkomstmappen til barnet har vi lagt forsiden av boken, laminert, som barnet kan se på i sommerferien. Når barnet starter i barnehagen til høsten vil de møte det samme tema på avdelingen.
Ved at barna blir kjent med «Den lille larven aldri mett» skaper det trygghet og forutsigbarhet ved oppstart og tilvenning. Barna kommer til å se noe de har fått kjennskap til fra før og har erfaringer med sammen med foreldrene. Informasjon om tilvenningsperioden blir gitt nye foreldre i et tilvenningsbrev og på et foreldremøte for nye foreldre før barnehageårets oppstart.